تجارت الکترونیک یا e-Commerce یکی از واژه هایی ست که در سالهای اخیر استفاده از آن به شدت رواج پیدا کرده است. بد نیست بدانید این اصطلاح از سال 1991 همزمان با دسترسی همگانی به اینترنت معنا پیدا کرده است. e-Commerce یا همانelectronic Commerce در واقع تجارتی است که در بستر الکترونیک صورت می پذیرد و در کشور ما به آن لفظ تجارت الکترونیک اطلاق می شود. این نوع از تجارت به دلیل مزایایی که برای بنگاه های اقتصادی، مشتریان و جامعه در بر دارد بسیار مورد استقبال قرار گرفت و با سرعت بالایی فراگیر شد. در ادامه به بررسی ویژگی های این نوع تجارت خواهیم پرداخت.

محصولات قابل عرضه در تجارت الکترونیک

به طور کلی تمامی محصولات و خدمات، قابلیت عرضه در بستر الکترونیک را دارند که در سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
– بنگاه هایی که کالای فیزیکی عرضه می دارند
– بنگاه هایی که به ارائه خدمات می پردازند
– بنگاه هایی که محصولات دیجیتالی ارائه می کنند

لپ تاپ ، تبلت و موبایل نقاشی و نوشته ی e-commerce -تجارت الکترونیک- تبلیغات دیجیتال - آژانس کربن - آژانس تبلیغاتی

دسته بندی طرفین کسب و کار در تجارت الکترونیک

حوزه تجارت الکترونیک بسته به نوع فعالیت یا محصول قابل ارائه، گروه های مختلفی را در دو سوی خود خواهد داشت که به تفکیک به معرفی آنها می پردازیم:

– B2C:

در تجارت هایی چون فروشگاه های خرده فروشی آنلاین، کسب و کار از نوع B2C است که طی آن بنگاه اقتصادی با مصرف کنندگان تعامل خواهد داشت.

– B2B:

تجارت هایی که در آن برخی بنگاه های اقتصادی به بنگاه های کوچکتر خدماتی چون مشاوره های حقوقی، حسابداری، کالا و …. ارائه می کنند.

– C2B:

در این نوع کسب و کار مصرف کننده برای بنگاه ارزش افزوده ای دارد که غالبا در سایت های جذب سرمایه این مدل مشاهده می شود.

– C2C:

فروشگاه های آنلاینی که در آن محصولات توسط مصرف کننده ارائه و مصرف کننده دیگر آن را خریداری میکند از این مدل پیروی می نمایند.

کارتون کسی در حال خرید با موبایل و نوشته C2C- تجارت الکترونیک- آژانس کربن- آژانس تبلیغاتی

– G2B:

برخی تجارت ها که مانند سایت های دریافت مالیات به ارائه خدمات از سوی دولت و در مقابل استفاده بنگاه های اقتصادی می پردازند در واقع از این مدل استفاده می کنند.

– B2G:

در صورتی که دولت دریافت کننده خدمات از سوی بنگاه های اقتصادی باشه این معادله دیده می شود.

– G2C:

اگر دولت مستقیما به ارائه خدمات به مصرف کنندگان بپردازد عملا شاهد چنین مدلی خواهیم بود. فعالیت هایی چون فروش طرح ترافیک در این دسته جای دارند.

دایره ی نارنجی و آبی ، b2b و b2c در آنها نوشته شده. تجارت الکترونیک - آژانس کربن- آژانس تبلیغاتی

مزایای استفاده از تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یکی از مهمترین پیشرفت های عصر ارتباطات و فناوری به شمار می رود. اما چرا این حوزه تا این حد مورد استقبال گروه های مختلف و جوامع قرار گرفته است؟ جواب این سوال ساده است: مزایای بیشماری که این فناوری در زندگی روزمره افراد، کسب و کار بنگاه های اقتصادی و جوامع دارد.

– فواید تجارت الکترونیک برای بنگاه های اقتصادی:

  • امکان توسعه کسب و کار در بازارهای داخلی و خارجی با حداقل سرمایه گذاری
  •  شناخته شدن حداکثری برند
  •  کاهش هزینه های عملیاتی
  •  ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مصرف کنندگان

– فواید تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان:

    <li “>امکان خرید کالا یا خدمات در هر کجا و هر زمان <li “>برخورداری از حق انتخاب بیشتر و مقایسه کالاها <li “>دریافت نظرات دیگر کاربران

  • دریافت اطلاعات درباره محصول بدون معطلی
  • بهره مندی از پیشنهادات ویژه به دلیل بازار رقابتی

– فواید تجارت الکترونیک برای جوامع:

  • کاهش ترافیک و آلودگی هوا
  • کاهش قیمت ها و بهره مندی کلیه اقشار از خدمات و محصولات
  • ارائه خدمات و محصولات به بافت های روستایی و حاشیه شهرها
  • ارائه خدمات بهتر و سریعتر به شهروندان

دست یک خانم در حال دراوردن کارت بانکی در کنار کیف و لپ تاپ- آژانس تبلیغاتی - آژانس کربن- تبلیغات

معایب تجارت الکترونیک نسبت به روش های سنتی

همانند هر فناوری و دستاورد دیگری، به این روش نیز انتقاداتی وارد است که برخی از آنها قابل تامل هستند. برخی از افراد خرید کردن و دریافت خدمات را یک فرایند فیزیکی و رو در رو میدانند و معتقدند حسی که هنگام لمس محصولات پیش از خرید و تجربه آن وجود دارد به مراتب فراتر از خرید کردن به صورت آنلاین است. برخی دیگر به تعاملات صورت گرفته میان افراد انتقاد داشته و تجارت الکترونیک را مانعی بر سر روابط اجتماعی و ایجاد ارتباطات سازنده در اجتماع می دانند. در نهایت امنیت و حفظ حریم شخصی در این فضا در برخی موارد مورد ابهام بوده و مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.

جمع بندی

ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. رشد بی رویه جمعیت، مشکلات زیست محیطی، زمان اندک و بسیاری موارد دیگر ما را بر آن داشته تا خواه یا ناخواه به سوی دیجیتالی شدن پیش رویم و خود را با آن همگام سازیم. تجارت الکترونیک، یکی از دستاوردهای این عصر به شمار می رود که مزایای بسیاری برای گروه های مختلف جامعه به همراه دارد. باید در نظر داشت این مقوله می بایست به عنوان فرصتی برای پیشرفت، ارتقاء سبک زندگی و برخورداری از امکانات قلمداد شود. اما همانند هر فضای دیگری تهدیداتی نیز وجود دارند که با داشتن آگاهی کافی و رفتارهای متناسب می توان آنها را به حداقل رسانید و از این فرصت بهره مند شد.
در این راستا ما تجربیات موفقی را با پلتفرم های تجارت الکترونیک در ایران داشته ایم. جهت دریافت مشاوره میتوانید فرم زیر را پر کنید