در دنیای دیجیتال، روش ها، معیارها و استانداردهای گوناگونی برای انجام و اندازه گیری عملکرد کمپین های تبلیغاتی وجود دارد. به طور مثال تبلیغات کلیلکی یکی از این روش ها میباشد. در این حوزه مباحثی چون CPC – CPM – CPA – PPC – SEM – CTR  یا تبلغات کلیکی مطرح هستند که هر کدام معنا و کاربرد متفاوتی دارند. از آنجا که پرداختن به کلیه این مباحث در این مقاله نمی گنجد در اینجا صرفا به بررسی CPC (هزینه بر اساس کلیک) و تفاوت آن با PPC (پرداخت بر اساس کلیک) و CTR (نرخ کلیک) خواهیم پرداخت.

تعاریف CPC و PPC

PPC یا Pay Per Click یکی از روشهای تبلیغات کلیکی در کمپین ها بوده که در آن هزینه بر اساس تعداد کلیک دریافتی محاسبه می شود و CPC یا Cost Per Click هزینه ای است که فرد به ازای هر کلیک در روش PPC پرداخت می نماید. برای روشنتر شدن مسئله مثالی میزنیم. فرض کنید شما قصد فروش کالای خود در فضای دیجیتال را دارید. برای این کار قصد دارید از تبلیغات کلیکی (روش پی پی سی) استفاده کنید.

در این روش ابتدا می بایست پابلیشر خود را انتخاب کنید و سپس میزان بودجه و فضاهای مورد نظر خود را (قیمت تبلیغات کلیکی نسبت به پابلیشر منتخب شما متغیر است). پس از طی این مراحل به ازای هر کلیکی که بر روی بنر شما صورت گیرد از حساب شما کسر خواهد شد که به آن لفظ سی پی سی اطلاق می شود.

در تبلیغات سی پی سی دو واژه اهمیت خاصی دارند – Impression و Click. ایمپرشن به تعداد دفعات نمایش بنر تبلیغاتی شما در فضاهای منتخب و کلیک به تعداد دفعات کلیک شدن بنر و طبیعتا هدایت شدن به لندینگ پیج کمپین اطلاق می گردد. حال این دو موضوع را در مثال قبل توضیح می دهیم.

زمانی که بنر شما در فضاهای گوناگون به نمایش در می آید طبیعتا بارها توسط کاربران آن فضاها دیده خواهد شد اما این کاربران تنها در صورتی آن را کلیک می کنند که جذابیت موضوعی یا بصری در آن بنر مشاهده نمایند. البته ممکن است تبلیغات کلیکی شما دارای ایمپرشن میلیونی و کلیک به مراتب پایینتری باشد، اما چون هزینه بر اساس هر کلیک پرداخت می شود نگرانی وجود نداشته و می توانید از تعدد نمایش بنر خود خوشنود شده و در کمپین های بعدی خود با توجه به این آمار و ارقام تصمیمات بهینه تری را اتخاذ نمایید.

دست هایی که در حال کار کردن با لپ تاپ هستند و عکس های کارتونی در کنار آن-کربن-آژانس دیجیتال-آژانس کربن-تبلیغات دیجیتال

 

ایمپرشن بالا و تعداد کلیک اندک

ایمپرشن بالا با تعداد کلیک پایین مناسب نبوده و ممکن است به یکی یا همه دلایل ذیل ایجاد شده باشد:

1- عدم جذابیت بصری بنر تبلیغاتی
2- انتخاب نکردن شبکه ترافیکی مناسب
3- تعدد دفعات دیده شدن بنر و تاثیرگذاری اندک آن

متاسفانه می بایست این نکته را هم عنوان کرد که در طول سال های گذشته روند جذب کاربر ارزشمند از محیط وب بسیار کاهش پیدا کرده است. وبسایت ها به دلیل کسب رتبه الکسا اقدام به خرید و یا هدایت ترافیک غیر واقعی یا Fake بر روی وبسایت های خود کرده اند که این ناخالصی ترافیک یکی از دلایل ضعیف تر شدن ترافیک وب در ایران شده است.
این کاهش کارایی در لندینگ پیج هایی که اقدام به فروش کالا می کنند بسیار محسوس تر است و نرخ تبدیل بسیار پایین از عوارض این سرویس نامناسب است.

دست کارتونی در حال کلیک کردن در کنار نمودار و علامت درصد. تبلیغات - آژانس تبلیغاتی- آژانس کربن- دیجیتال

ارزیابی از طریق CTR

یکی از دلایل توجه و ارجح بودن فعالیت های آنلاین نسبت به آفلاین اندازه گیری لحظه ای میزان موفقیت فعالیت است. در هر کمپین تبلیغاتی جهت اندازه گیری میزان اثربخشی و موفقیت فعالیت های تبلیغاتی از واژه ای به نام CTR یا Click Through Rate استفاده می شود. در تبلیغات کلیکی، سی تی آر به معنای اندازه گیری میزان کلیک های دریافتی نسبت به تعداد ایمپرشن بوده که با درصد بیان می شود. بالاتر بودن این عدد طبیعتا به معنای کسب موفقیت بیشتر در کمپین است. در مثال قبلی اگر فرض کنیم تعداد ایمپرشن ما 1 میلیون و تعداد کلیک ما 1.000 باشد CTR ما عدد 0.1% را نشان می دهد و چنانچه تعداد کلیک ما به 10.000 افزایش یابد CTR فعالیت برابر 1% خواهد بود. CTR مناسب در موضوعات و فضاهای مختلف متفاوت بوده و می بایست بر اساس نوع کمپین بررسی شود.

متن کامل click through rate- آژانس دیجیتالی - آژانس کربن - کربن- دیجیتال - تبلیغات دیجیتالی

 

بهینه سازی تبلیغات کلیکی

برای بهینه سازی تبلیغات کلیکی روش های گوناگونی وجود دارد. روش هایی که با بهره گیری از آنها می توان موفقیت کمپین را تا حد زیادی تضمین نمود. از جمله این روش ها می توان به انتخاب صحیح و مرتبط فضاهای نمایش بنر، بهبود کیفیت و قابل فهم بودن بنر تبلیغاتی، اختصاص بودجه مناسب نه الزاما زیاد و رصد نمودن دائمی نرخ کلیک در طول مدت کمپین اشاره داشت.

جمع بندی

امروزه استفاده از تبلیغات کلیکی در کمپین های مارکتینگ به دلیل افزایش ترافیک بر روی صفحه فرود و پرداخت هدفمند یکی از روش های کاربردی و قابل ملاحظه است اما می بایست توجه داشت که این ابزار نیز همانند دیگر ابزارهای تبلیغاتی، در صورتی که به طور صحیح و در جای مناسب مورد استفاده قرار نگیرد نه تنها مفید نبوده بلکه منجر به هدر رفتن هزینه و عدم موفقیت کمپین نیز خواهد شد.

ما در شرکت کربن با توجه به کلیه این مسائل توانسته ایم تاکنون موفقیت های بسیاری در کمپین های خود از طریق این روش حاصل نماییم و نرخ کلیک بالاتری نسبت به میانگین نرخ موجود ایجاد نماییم. برای مشاهده مشتریانی که با ما تبلیغات کلیکی را تجربه کرده اند اینجا را کلیک کنید.

همچنین برای دریافت مشاوره در این زمینه میتوانید فرم زیر را پر کنید: