اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مباحثی که در سالهای اخیر به مورد توجه برندها و شرکت های تبلیغاتی بوده است. اما بد نیست بدانید ایده استفاده از افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مسئله جدیدی نیست و سالهاست در اطراف ما وجود داشته است. امروزه کمتر برندی را می توان یافت که این روش را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نیازموده و اثرات خوشایند و حتی ناخوشایند آن را نچشیده باشد.

در واقع اینفلوئنسر مارکتینگ روشی از بازاریابی و تبلیغات است که صرف انتقال پیام برند به موجب موفقیت نشده و متاسفانه میتواند باعث اثرات مخربی نیز بشود.

در ادامه به بررسی این مقوله و دلایل رشد آن در جوامع می پردازیم.

شروع استفاده از اینفلوئنسرها

کلمه اینفلوئنسر در واقع به معنای “فرد تاثیر گذار” است. تاریخچه استفاده از اینفلوئنسرها به اوایل دهه 1920 میلادی باز میگردد. در آن زمان، تمامی فعالیت های مارکتینگی از نوع محصول محور بودند و به عبارتی در عصر ابتدایی مارکتینگ به سر می بردیم. استراتژی به کار گرفته شده در آن دوران به این صورت بود که برندها سعی در شناساندن کاراکترهای خاص و از آن طریق معرفی محصول خود و پذیرش آن توسط عموم بودند.

جالب است بدانید سانتا کلوز یا همان پیرمرد ریش سفید لباس قرمز محصول همان دوران برای معرفی برند کوکا کولا بوده است. پس از آن استفاده از کاراکتر سازی برای برند مارلبورو، کلاگ و بسیاری برندهای دیگر صورت گرفت و تاثیر بسزایی در رفتار خرید مخاطبین و حتی فرهنگ سازی جامعه به جای گذاشت.

در عصر دوم مارکتینگ فعالیت ها از محصول محور به مشتری محور تغییر یافت. در این هنگام استفاده از سلبریتی ها بعنوان اینفلوئنسر محبوبیت یافت و برندهای گوناگون برای تشویق مردم به استفاده از محصولات خود از مقبولیت افراد شناخته شده ای چون بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران روی آوردند. در این دوران تلویزیون و رادیو نقش موثری در زندگی مردم ایفا می کرد. بنابراین مورد استقبال قرار گرفتن چنین رویه ای امری طبیعی به نظر می رسد.

اما با ظهور شبکه های اجتماعی عصر سوم مارکتینگ آغاز شد. عصری که در آن به مصرف کننده صرفا به عنوان یک خریدار نگاه نمی شد و ارزش های هر مصرف کننده نیز اهمیت پیدا کرد به عبارتی در این عصر شاهد جهش از مشتری محوری به ارزش محوری بوده ایم. با رشد محتوای کاربر محور در شبکه های اجتماعی برخی افراد با تولید محتوای جذابتر برای مخاطبان تلاش کردند تا جایگاهی جدید در میان مخاطبان پیدا کنند.

شیشه کوکاکولا و لیوان پر از نوشابه- اینفلوئنسر مارکتینگ- تبلیغات دیجیتال

 

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ؟

طبق تحقیقات صورت گرفته، 92 درصد مصرف کنندگان به توصیه های افرادی که در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند عمل می نمایند. روانشناسان معتقدند مردم ترجیح می دهند به جای عمل به گفته های برند به حرف اشخاص حتی اگر چندان آنها را نشناسند عمل کنند. علم رفتارشناسی با شناخت چنین مواردی به برندها و بازیگران صنعت کمک میکند تا با پیش بینی رفتار مشتریان نسبت به بهبود شرایط تصمیمات مناسبی را اتخاذ نمایند. چنین تمایلاتی در جامعه در کنار رشد شبکه های اجتماعی موجب شد تا روز به روز استفاده از اینفلوئنسرها یا به اصطلاح افراد تاثیرگذار در این حوزه افزایش پیدا کند.

جمع بندی

در بازار رقابتی امروز و طیف وسیع محصولات موجود در بازار برای آنکه کالا یا خدمتی بتواند موفقیت خود را تضمین کند می بایست از روش های مناسبی برای مارکتینگ استفاده کند. یکی از این روش ها، اینفلوئنسر مارکتینگ است که طی آن یک برند می تواند در حجمه اطلاعات، پیام خود را به مخاطبینی که به نظرش به هدف هایشان نزدیکتر است برسانند. اما مهمترین مسئله در استفاده از این ابزار، همخوانی فعالیت های انجام شده توسط اینفلوئنسر با خط مشی و هدف گذاری های برند است، نکته ای که متاسفانه در بسیاری از موارد به دست فراموشی سپرده می شود.

اشکال کشیده شده با نخ کارتونی و دست فرد که نخ را در دست دارد- اینفلوئنسر مارکتینگ- اینفلوئنسر

تجربه کربن در اینفلوئنسر مارکتینگ

شرکت کربن از سال 1395 شروع به ارائه خدمات به برند داروسازی عبیدی کرده است. پس از آن ما همواره خدمات با کیفیتی را به برندهای ایرانی و بین المللی ارائه کرده ایم. از مزایای رقابتی کربن در این زمینه، ارتباط قوی با اینفلوئنسرها و شناخت نقاط قوت و ضعف آنهاست که میتوانیم انتخاب و پیام مناسب را بسته به هدف برند انجام دهیم.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.