دنیای ما در حال تغییر است و به زعم بسیاری، تکنولوژی، ارز جدید این عصر است. لازمه فعالیت در این عصر همگام شدن با پیشرفت های تکنولوژی و به کارگیری آنهاست. در سالهای اخیر شاهد ظهور فناوری های بسیاری بوده ایم، از پیدایش اینترنت برای عموم تا اینترنت اشیاء، از صفحه های بلاگ تا صفحه های تعاملی، از کاتالوگ های دیجیتال تا واقعیت افزوده همه و همه نشان دهنده مسیر پیشرفت تکنولوژی و تثبیت جایگاه آنها در زندگی روزمره ماست. در ادامه به بررسی برخی از تکنولوژی هایی که نقش مهمی در بهبود فعالیت های مارکتینگی و تبلیغاتی داشته اند می پردازیم:

نقش تکنولوژی در کسب و کار

اهمیت به کارگیری تکنولوژی در کسب و کار بر کسی پوشیده نیست. امروزه یکی از نیازهای اصلی کسب و کارها برقراری ارتباط با مشتریان، یافتن نیازهای آنان، بهبود محصولات و سیستم های تحویل کالاست. به عبارتی بهبود تعامل با مشتریان می تواند منجر به موفقیت سازمان شود و برای آنکه چنین امری حاصل شود می بایست فناوری در کسب و کار نهادینه شود و به کمک آن سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش یابد. از دیگر کاربردهای فناوری در کسب و کار می توان به افزایش کارایی از طریق بهبود سیستم های جمع آوری اطلاعات، حسابداری و انبارداری اشاره نمود که اختصاص بهینه زمان، نیرو و هزینه را برای مدیران ممکن میسازد.

فردی با هدست واقعیت مجازی رو چشمانش- تکنولوژی- کربن- آژانس کربن- آژانس تبلیغاتی-فناوری

تکنولوژی های قابل استفاده

برای بهبود عملکرد تبلیغات و مارکتینگ و در پی آن موفقیت کسب و کار روش ها و ابزارهای بسیاری وجود دارد. از جمله این فناوری ها می توان به هوش مصنوعی یا AI، واقعیت افزوده یا AR، واقعیت مجازی یا VR، ابر داده یا Big Data و اینترنت اشیاء یا IOT اشاره نمود. استفاده از هر کدام از این موارد بسته به نوع کسب و کار و اهداف تعیین شده متفاوت است.

هوش مصنوعی

امروزه مصرف کنندگان، انتظار تجربیات شخصی سازی شده بیشتری را دارند. به منظور دستیابی به این هدف، نیاز است پیام درست، به مشتری درست در زمان درست ارائه شود. پیشرفت های حاصل شده در حوزه هوش مصنوعی، برندها و تیم های مارکتینگ را قادر می سازد تا مشتریان را بر اساس ویژگی های شخصیتی و هویتی تفکیک کرده و درک بهتری از نیازهای آنها داشته باشند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی مشکلات مربوط به خطای انسانی را به صورت کامل مرتفع ساخته و علاوه بر ارائه دیتای کامل، می توان از دقت آن نیز اطمینان داشت. علاوه بر این موارد می توان بهبود تعاملات مخاطبان از طریق به کارگیری فناوری هایی چون بات های دستیار مجازی را انتظار داشت که با تجهیز به هوش مصنوعی تجربه منحصر بفردی برای مشتریان به همراه دارد.

واقعیت افزوده

به تکنولوژی ادغام دیتای دیجیتال با تجربیات واقعی واژه AR گفته می شود. برای استفاده از فناوری Augmented Reality یا واقعیت افزوده نیاز به تجهیزات خاصی چون هدست یا از این قبیل موارد نبوده و صرفا با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل این امکان برای شما فراهم می شود. برای بهره مندی از این تکنولوژی در تبلیغات می بایست مدلی سه بعدی از محصول در اختیار داشت و سپس با انجام فرآیندی نه چندان پیچیده آن را بر روی تصاویر دو بعدی تنظیم نمود تا کاربران بتوانند تجربه ای واقعی از محصول داشته باشند.

مبل قرار گرفته به صورت مجازی در تبلت فرد- تکنولوژی - آژانس کربن- آژانس تبلیغاتی- hightech

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به تکنولوژی قرار دادن شخص در دنیای موازی یا مجازی گفته می شود. چنین دنیایی ممکن است تماما دیجیتالی بوده و یا تلفیقی از واقعیت و دیجیتال را ارائه کند. از جمله کاربردهای این فناوری در تبلیغات می توان به ساخت محتوای مرتبط با صنایعی چون خودرو یا پزشکی اشاره کرد که طی آن فرد می تواند تجربه ای واقعی از داخل خودرو یا اعمال جراحی را داشته باشد.

طبیعت از دید هدست واقعیت مجازی- تکنولوژی - آژانس کربن - آژانس تبلیغاتی- Hightech - فناوری روز- فناوری

ابر داده

ابر داده یا Big Data در دیجیتال مارکتینگ به فرآیند تبدیل دیتای مصرف کننده به اطلاعات قابل بهره گیری با هدف ساخت کمپین های تبلیغاتی بسیار هدفمند اطلاق می شود. هر سازمان یا برندی با حجم دیتای بسیار بالایی روبروست و در صورتی که بتواند از این اطلاعات استفاده صحیح نماید می تواند تا حد زیادی در هزینه ها صرف جویی کرده و موفقیت خود را تضمین نماید. اهمیت بیگ دیتا تا حدی ست که بسیاری رقابت های آینده را بر سر این مقوله می دانند.

اینترنت اشیاء

یکی از مزیت های جذاب پیشرفت تکنولوژی در دوره ما، اتصال اینترنت به اشیائی ست که روزانه با آنها سر و کار داریم. هر بار که ما به وسیله اینترنت به اشیاء متصل می شویم اطلاعاتی ذخیره می شود. مجموعه این اطلاعات ارزشمند به تیم های تبلیغاتی کمک می کند که با شناخت عادت ها و رفتار مشتریان، هدفمندترین نوع تبلیغات که همان پیشنهاد محصولات و خدمات مرتبط به مخاطبین مناسب است ارائه دهند. در واقع اینترنت اشیاء یا internet of Things به مجموع ارتباطات وسائل هوشمند غیر جاندار با یکدیگر گفته می شود که تمام این اطلاعات به دست آمده میتوانند برای فرد استفاده کننده از این تکنولوژی بسیار مفید و سودمند باشند.

جمع بندی

پیشرفت های تکنولوژی موجب شده تا اطلاعات بسیار ارزشمندی که پیش از این قابل دسترس نبوده در اختیار تیم های مارکتینگ قرار گیرد. با بهره گیری از این اطلاعات ارزشمند می توان کمپین های هدفمند و شخصی سازی شده ای را بر اساس نوع مشتریان و نیاز آنها طراحی و اجرا نمود و موفقیت کمپین را با هزینه به مراتب پایینتری تضمین کرد. از سوی دیگر می توان به کاربرد برخی دیگر از این فناوری ها برای حقیقی سازی کردن تجربه کاربری اشاره نمود که تا حد زیادی مشکلات پیش روی برندها و ارائه کنندگان کالاها و خدمات را مرتفع خواهد ساخت.

گروه مارکتینگ هوشمند کربن تجربیات با ارزشی در این زمینه داشته که شما میتوانید جهت مشاوره از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.