شبکه های اجتماعی اهمیت بسیاری در زندگی امروزی ما دارند. استفاده ما از شبکه های اجتماعی تنها به ارتباط با دوستان و خانواده محدود نشده و به اطلاع از اخبار، اتفاقات روزمره و سرگرمی نیز گسترش می یابد. همین کاربردها موجب شده تا این شبکه ها روز به روز مخاطبین بیشتری را به خود جذب کنند و امکانات بیشتری را برای مردم فراهم نمایند. در این مقاله گذری بر چرایی به وجود آمدن این رسانه ها و سیر تکاملی آنها می پردازیم.

شبکه اجتماعی چیست

تعاریف بسیاری برای این واژه یافت می شود اما در کل می توان شبکه های اجتماعی را نوعی از ارتباط آنلاین معنا کرد که توسط مردم برای ساخت شبکه، جامعه و به اشتراک گذاری اطلاعات، ایده ها، پیام ها و محتواهای ویدئویی و صوتی استفاده می شود.

استنباطی که می توان از این تعریف نمود این است که ارتباطات در شبکه های اجتماعی از نوع آنلاین بوده و نمی توان آن را به پیش از ظهور و گسترش اینترنت نسبت داد. اساس این شبکه ها بر پایه محتواهای کاربر محور تنظیم شده و به خودی خود، مانند وبسایت ها و بلاگ ها، محتوایی برای ارائه ندارند.

شبکه های اجتماعی اینترنتی متصل به محتوای شبکه اجتماعی- آژانس تبلیغاتی کربن

 

تاریخچه شبکه های اجتماعی

در قرن بیستم، رشد تکنولوژی سرعت یافت و اتفاقات شگرفی در این زمینه افتاد. در دهه 1940 اولین ابر کامپیوترها ساخته شدند و راه های ارتباط این کامپیوترها در دستور کار محققان قرار گرفت که نهایتا منجر به ظهور اینترنت گردید. در دهه 1960 اولین نسل ایمیل ها شکل گرفت و در اواخر دهه 1970 ارتباط از طریق روزنامه مجازی فراهم شد.

اما در دهه 1980 با فراگیر شدن کامپیوترهای خانگی شبکه های اجتماعی پدیدار شدند، رشد این شبکه ها در اواخر دهه 1990 بود و در سال 1997 اولین شبکه اجتماعی یا سوشیال مدیا شناخته شده با نام Six Degrees پا به این عرصه گذاشت. با استقبالی که از این شبکه صورت گرفت، رقابت بر سر ارائه شبکه ای بهتر آغاز شد.

در اویل دهه 2000 شبکه های اجتماعی Myspace و LinkedIn شکل گرفتند و در سال 2005 Youtube فرم جدیدی از اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات را به عموم معرفی نمود. این روند صعودی در سال 2006 با ظهور Facebook و Twitter به اوج خود رسید و با تا به امروز ادامه یافته است. بد نیست بدانید Instagram در اواخر سال 2010 با هدفی متفاوت تر از دیگر شبکه ها که همان تمرکز بر روی اشتراک گذاری تصویری است به مجموعه شبکه های اجتماعی افزوده شد.

برترین شبکه های اجتماعی

کاربران جهانی شبکه های اجتماعی در روزگار کنونی نسبت به سال های پیشین به مراتب تغییرات بسیاری کرده اند. آنها انتظارات بیشتری از این شبکه ها دارند و به سادگی یکی از آنها را انتخاب نمی کنند. با این تفاسیر رقابت در این زمینه را می توان بسیار سنگین و قابل ملاحظه دانست.

امروزه برترین سوشیال مدیا، با اختلاف فیسبوک است و پشت سر آن یوتیوب قرار دارد. فیسبوک مسنجر در جایگاه سوم و واتس اپ در رتبه چهارم جای گرفته اند. در مکان پنجم می توان اینستاگرام را مشاهده کرد و تویئیتر را بازیگر ششم این صنعت در نظر گرفت.

البته باید به این نکته اشاره نمود که این لیست بدون در نظر گرفتن کشور چین تهیه شده است زیرا در این کشور شبکه های اجتماعی محلی متفاوتی در حال فعالیت هستند که به صورت جهانی عرضه نشده اند. همچنین باید توجه داشت که شبکه هایی چون اسنپ چت، لاین، وایبر و وی چت در برخی موقعیت های جغراقیایی همچنان محبوبیت بسیاری دارند، هر چند در این لیست جایی به خود اختصاص نداده اند.

 لوگو فیس بوک- آژانس تبلیغاتی کربن

چرا شبکه اجتماعی

زمانی که جوامع در اندازه های کنونی حتی قابل تصور هم نبودند ارتباطات و مبادلات از طریق رو در رو صورت می پذیرفت. اما با رشد جمعیت و پیچیدگی های زندگی، این نوع ارتباطات عملا قابل پیاده سازی نبود و نیاز به جایگزینی مناسب احساس می گردید. ظهور اینترنت بستری مناسب برای ارائه جایگزینی کاربردی را فراهم نمود.

امروزه مردم فارغ از هرگونه محدودیت زمانی و مکانی می توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و علاوه بر روابط اجتماعی شخصی، مبادلات تجاری خود را نیز انجام دهند. از طرفی این شبکه ها قابلیت های دیگری نیز چون اطلاع از آخرین اخبار روز داخلی و خارجی، سرگرمی و تجارت نیز برای کاربران خود فراهم می نمایند که موجب شده در مجموع مخاطبین هدف آنها تمامی اقشار جامعه باشند.

 

گستردگی شبکه های اجتماعی

اگر چه زمان زیادی از پیدایش شبکه های اجتماعی آنلاین نمی گذرد اما در همین زمان اندک شاهد تغییرات بزرگی در این صنعت بوده ایم و میزان استفاده از آنها گستردگی بالایی داشته است. امروزه این شبکه ها شاهرگ ارتباطی زندگی مردم در سرتاسر دنیا به شمار می روند. در حال حاضر 2.6 میلیارد نفر در جهان کاربر سوشیال مدیا هستند و پیش بینی می شود این عدد تا سال 2021 به بیش از 3 میلیارد نفر ارتقاء یابد.

چنین بستری خصوصا در حوزه تجارت بسیار مورد توجه بوده و می توان از آن به بهترین نحو بهره جست. بنابراین باید اهمیت این رسانه را در نظر گرفته و به آن صرفا به عنوان ابزاری جهت ارتباط با دوستان و خانواده ننگریست.

شبکه های اجتماعی در ایران

در ایران پیرو تغییرات جهانی، شبکه های اجتماعی با اختلاف زمانی نه چندان زیادی مورد استفاده و استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته اند. پس از پیام رسان یاهو یا Yahoo Messenger ، فیسبوک تقریبا بزرگ ترین شبکه اجتماعی بود که به طبع گسترش جهانی در ایران نیز در حال گسترش بود. اما پس از فیلترینگ فیس بوک، پیام رسان وایبر محبوبیت بالایی پیدا کرد تا اینکه تلگرام به ایران راه پیدا کرد.

با ورود تلگرام به ایران، تقریبا شبکه دیگری توان رقابت با آن را نداشت و طبق آمار رسمی تعداد کاربران این نرم افزار محبوب در ایران به فراتر از 40 میلیون نفر رسید. همزمان با تلگرام، اینستاگرام نیز در ایران رشد آهسته و پیوسته ای را تجربه کرد.

پس از فیلتر شدن تلگرام در سال 1397، بسیاری از کاربران تلگرام به پلتفرم اینستاگرام مهاجرت کردند و تعداد کاربران اینستاگرام تا قبل از این 28 میلیون نفر در ایران اعلام شده بود.

لوگو یاهو مسنجر- آژانس دیجیتال کربن

تجربه کربن در شبکه های اجتماعی

شرکت کربن از سال 1392 اولین فعالیت خود را با ارائه خدمات به برند ایسوس در شبکه اجتماعی فیسبوک شروع کرد. در طول این سال ها شرکت کربن خدمات خود را در زمینه شبکه های اجتماعی به برندهای ایرانی و بین المللی با کیفیت بالا ارائه کرده است.

جهت اطلاع از خدمات ما از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.