ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که داده، اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها حرف اول را می زنند و برای آنکه بتوانیم در چنین شرایطی موفق باشیم ناگزیر به جمع آوری، استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها هستیم. در صورتی که اطلاعات کافی از شرایط موجود، نیازها، وضعیت رقبا و دیگر موارد داشته باشیم و پس از آن با تجزیه و تحلیل جامع، اطلاعات مناسبی استخراج کنیم، می توانیم تصمیمات بهتری اتخاذ و با صرف هزینه به مراتب متعادلتر به نتیجه مورد نظر خود برسیم. در واقع تجزیه و تحلیل صحیح اطلاعات در طراحی کمپین های تبلیغاتی، نقش مهمی بازی می کند.

نقش استخراج و تجزیه و تحلیل اطلاعات در تبلیغات

تصور کنید برای شکستگی دستتان به پزشک مراجعه می نمایید، پزشک با یک معاینه ساده متوجه شکستگی می شود اما از شما می خواهد از دست خود عکس رادیولوژی بگیرید. پزشک، مشکل شما را تشخیص داده اما برای درمان آن نیاز به محل دقیق مشکل دارد. دقیقا همین مسئله در حوزه تبلیغات و مارکتینگ نیز صادق است.

بسیاری از صاحب نظران این حوزه اعتقاد دارند اگر مشکل را درک نکنید نمیتوانید راه حلی برای آن ارائه کنید. به عبارت دیگر تنها با آنالیز است که می توان به سوالات و شبهات موجود پاسخ داد و بر اساس آن کمپین را طراحی و اجرا نمود.

نمودار تجزیه و تحلیل در کنار لپ تاپ و عینک

انواع تجزیه و تحلیل های مورد نیاز در تبلیغات

در کمپین های مارکتینگ روش های گوناگونی برای تعیین خط مشی، هزینه مورد نیاز، بررسی بازخورد و بهینه سازی کمپین مورد نیاز است. به عبارتی می بایست آنالیز کامل و همه جانبه ای داشت و بر پایه حدس و گمان پیش نرفت. از جمله کارهایی که پیش از شروع هر کمپین می بایست انجام شود می توان به بررسی محصول/خدمت، جایگاه برند در بازار، آنالیز منابع شرکت، تحقیقات بازار و فعالیت های رقبا اشاره نمود.

گفتنی ست آنالیزهای بسیاری نیز در حین و پس از انجام کمپین مورد نیاز است که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

بررسی محصول/خدمت

زمانی که قصد ارائه محصول یا خدمت جدیدی را در بازار دارید اولین گام شناخت کامل و یافتن نقاط ضعف و قوت آن محصول یا خدمت است. پس از احاطه کامل بر محصول، شما می بایست به سوالاتی از قبیل “این محصول/خدمت چه نیازی از مخاطبین را مرتفع می سازد؟”پاسخ دهید. متخصصین حوزه مارکتینگ اعتقاد دارند که مردم محصول شما را خریداری نمیکنند بلکه دلایل شما برای خرید را در نظر می گیرند.

نوشتن تحلیل ها رو تخته سیاه با گچ

تجزیه و تحلیل جایگاه برند

بهتر است پیش از ارائه کمپین تبلیغاتی جایگاه برند عرضه کننده محصول یا خدمت در بازار مشخص شود. پیشینه، فعالیت های تبلیغاتی، جامعه مخاطب و میزان محبوبیت برند در این مرحله بررسی و آنالیز می شود. طبیعتا هر چه برند جایگاه مناسبتری در بازار داشته باشد می توان با روش های ساده تری محصول یا خدمت را به بازار عرضه نمود.

تجزیه و تحلیل منابع در دسترس

یکی از اصلی ترین بخش های آنالیز، بررسی منابع درون سازمانی است. این منابع فارغ از فیزیکی یا مجازی بودن در نظر گرفته شده و امکان استفاده از آنها بررسی می شود. به عنوان مثال در کمپین های دیجیتال، دارا بودن وبسایت یا لندینگ پیج مناسب و حضور در شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام و تلگرام الزامی بوده و از جمله پیش فرض های شروع کمپین محسوب می شود. بنابراین در صورتی که این ابزارها از قدرت مناسبی برخوردار نباشند می بایست ابتدا نسبت به تقویت و بهبود این فضاها اقدام و سپس کمپین دیجیتال را آغاز نمود.

تحقیقات بازار

پس از انجام تجزیه و تحلیل های درون سازمانی، نوبت به بررسی عوامل محیطی یا شرایط بازار هدف و زیر ساخت های آن می رسد. تحقیقات بازار یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در موفقیت محصول/خدمت به شمار می رود. چنین تحقیقاتی هم به صورت کمی و هم کیفی صورت می پذیرد و در پی آن، فرصت ها، خطرات، محدودیت های قانونی و عرفی، ارزش ها، رفتار خرید، رقبا و نوع مشتریان بالقوه و بالفعل مشخص می شوند.

تنها در بررسی های صورت گرفته از بازار است که می توان محصولات مشابه، دلایل موفقیت یا شکست محصول و قیمت های رقابتی را یافت، بنابراین نباید در انجام آن کوتاهی نمود. گفتنی است بازار صرفا به نوع فیزیکی آن اشاره ندارد و می تواند به صورت کامل فضای آنلاین را در بر گیرد.

تجزیه و تحلیل و بزرگنمایی نوشته با ذره بین

تجزیه و تحلیل رقبا

در بازار رقابتی امروز تنها تکیه بر داشته های خود کافی نبوده و می بایست جهت بهینه سازی تخصیص منابع، از فرصت های به وجود آمده به دلیل کوتاهی یا عدم حضور رقبا استفاده و نسبت به تهدیدهای احتمالی از سوی آن ها آمادگی داشت. با بررسی نوع محصولات، خدمات و رفتار رقبا می توان به نتایج بسیار جذابی دست یافت. بهتر است نام رقبای کلیدی خود را با اطلاعاتی چون سهم بازار، نوع محصولات، بازار پوشش داده شده و قیمت ارائه شده آنها یادداشت و نقاط ضعف و قوت خود در برابر آنها را بررسی نمایید. همچنین بررسی فعالیت های تبلیغاتی رقبا با توجه به یکسان بودن بازار هدف نیز کمک شایانی به شما خواهد نمود.

جمع بندی

موفقیت در بازار رقابتی و متلاطم امروز به سادگی امکان پذیر نبوده و نیازمند فعالیت های متنوعی است. یکی از اصلی ترین فعالیت ها که بدون انجام آن ناگزیر به شکست هستیم بررسی و آنالیز در زمینه های گوناگون است. از جمله آنالیزهای ممکن، بررسی های پیش از شروع کمپین از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در صورت عدم شناخت صحیح محصول، بازار و رقبا دید مناسبی نخواهیم داشت و متعاقبا کمپین متناسبی را نمی توانیم طراحی نماییم.

ما در شرکت کربن با توجه به موارد یاد شده همواره سعی نموده ایم از انواع و اقسام روش های تحقیقاتی و تجزیه و تحلیل در کمپین های خود استفاده و قدرت کمپین هایمان را افزایش دهیم. برای مشاهده مشتریانی که چنین آنالیزهایی را با ما تجربه کرده اند اینجا را کلیک کنید.

همچنین برای دریافت مشاوره در این زمینه میتوانید فرم زیر را پر کنید: